Stadswandeling Vestingstad Steenwijk

Steenwijk stad bestaat al meer dan 750 jaar en kent een boeiende historie. Laat je meenemen langs de hoogtepunten door ervaren stadsgidsen.

Stadswandeling neemt u 500 jaar mee terug in de tijd tijdens de grote brand van Steenwijk

STEENWIJK – Woensdag 20 september is het precies 500 jaar geleden dat Steenwijk volledig platgebrand is, een paar huizen en de twee kerken zijn als enige overeind gebleven. Ter gelegenheid van deze verschrikkelijke gebeurtenis organiseren Stadsmuseum Steenwijk en Restobar ’t Veerhuys weer een stadswandeling met lunch samen.
De stadswandeling staat natuurlijk volledig in het teken van de grote brand in 1523. Het beginpunt van de wandeling is bij ’t Veerhuys, hier worden de gasten ontvangen met een kopje koffie en een lekkernij. Vervolgens zal de wandeling geleid worden door stadsgidsen van Stadsmuseum Steenwijk in een historisch kostuum. Na afloop van de wandeling staat er een welverdiende lunch met een drankje klaar voor de wandelaars in Restobar ’t Veerhuys.
De kosten voor de deelname aan de stadswandeling met koffie, lekkernij en lunch bedraagt €18,50 per persoon. Aanmelding vooraf is eveneens noodzakelijk. Aanmelden kan door een mail te sturen naar info@hetveerhuyssteenwijk.nl of te bellen naar 06-19929050, gedurende de openingstijden.

Samenwerking Stadsmuseum Steenwijk en Restobar ’t Veerhuys

De historische stadswandelingen van het Stadsmuseum Steenwijk worden vanaf heden uitgebreid met de mogelijkheid deze te combineren met een maaltijd of borrelgarnituur bij Restobar ’t Veerhuys.

Het Veerhuys is het oudste pand in Steenwijk met horecafunctie. Vlak na het graven van het Steenwijkerdiep in 1632 is het pand geopend als herberg bij de toenmalige haven. Een geschikte plek om te dienen als startpunt voor wandelingen.

In het kader van de viering van ‘De geboorte van Nederland’ vorig jaar is er al geëxperimenteerd met samenwerking tussen het Stadsmuseum en 't Veerhuys. De hieruit voortgekomen culinaire stadswandelingen werden door de gasten zeer goed ontvangen.

Het Stadsmuseum Steenwijk, dat de stadswandelingen al jaren organiseert met een aantal gedreven stadsgidsen, is erg blij met de hernieuwde samenwerking.
De stadwandelingen met ‘t Veerhuys als startpunt duren ongeveer anderhalf uur. U kunt dan bijvoorbeeld genieten van een historische lunch met goed gevulde linzensoep, boerenbrood met streekkaas en een drankje naar keuze, of een borrelarrangement met twee drankjes en een uitgebreide borrelplank. Afhankelijk van het gewenste tijdstip van wandelen kunt u na afloop eveneens dineren in ’t Veerhuys. Tevens zijn er arrangementen op maat mogelijk.

Tijdens een stadswandeling komen gasten veel te weten over het ontstaan en de geschiedenis van de vestingstad Steenwijk. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar Steenwijk als strategische plaats tijdens de Tachtigjarige oorlog.

De wandelarrangementen met lunch, borrel of diner zijn te boeken op basis van beschikbaarheid en een minimum van zes personen. Kijk voor meer informatie of het boeken van een stadswandeling op de websites van Restobar ’t Veerhuys: www.hetveerhuyssteenwijk.nl of van het Stadsmuseum: www.stadsmuseumsteenwijk.nl.

Meer informatie – Yvonne Minnebreuker info@hetveerhuyssteenwijk.nl

STADSWANDELING STEENWIJK

In anderhalf uur kom je van alles te weten over o.a. de stuwwallen, bijzondere gebouwen, Steenwijk als strategische plaats tijdens de Tachtigjarige oorlog. Ook is de mogelijkheid om een rondleiding te combineren met bijvoorbeeld een bezoek aan het Stadsmuseum of om de Steenwijker Toren te beklimmen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, in overleg is van alles mogelijk!

UW GIDSEN

De zeven enthousiaste gidsen willen u graag rondleiden.
Graag van te voren aangeven indien u iets speciaals wilt zien
of onderweg pauze wilt houden in een etablissement.
De tijdsduur is minimaal anderhalf uur en kan langer worden i.v.m.
eventuele wensen. Tot ziens bij de rondleiding.

PRAKTISCH

De stadswandeling door steenwijk worden op verzoek georganiseerd op maandag tot en met zaterdag. Bij uitzondering is zondagmiddag ook mogelijk. Wij hanteren een minimum van 6 deelnemers of bij minder personen, het bedrag voor zes deelnemers.

Stadswandeling Steenwijk (maximaal 2 uur) € 5,00 p.p.
Optioneel
Entree stadsmuseum volwassenen € 5,00 p.p. of museumjaarkaart
Stadsmuseum voor kinderen € 1,50 p.p. of museumjaarkaart
Beklimmen Steenwijker Toren € 5,00 p.p.

BOEK EEN STADSWANDELING!

* Stadsmuseum Markt 64 Steenwijk: T: 0521-511704; E: contact@stadsmuseumsteenwijk.nl